Aller au contenu

Private Parts & Pieces

octopus92

3/5

Paru en 1979 à l’origine en vinyle supplémentaire d’une édition de “Sides”, cet album est le premier d’une longue série nous initiant à la phase introspective de la musique de Ant.

Avant tout destiné aux fans, ce premier volet est en effet un recueil de pièces instrumentales enregistrées par Ant entre 1972 et 1976 : il s’agit donc de morceaux interprétés avec guitares (classique et 12 cordes et plus rarement électrique sur un seul titre) seules ou en duo, voire en ensembles, ainsi que de pièces pour piano.

Le résultat est très intime, d’une mélancolie enthousiasmante (“Field Of Eternity” et l’unique titre chanté “Seven Long Years” ), parfois complexe et dense (“Reaper” et le merveilleux “Tregenna Afternoons”, meilleur morceau de l’album) mais un tentinet long (l’interminable ancienne face 2), donc parfois lassant.

En plus, certains titres semblent aller nulle part (le duo harmonium-Stratocaster) et “Flamingo”, élément d’un concerto pour guitare jamais publié.

Ce genre d’exercice risqué plaira pourtant aux amateurs de musique classique (le premier titre pourrait être tiré d’un album de ce type de musique) et aux amoureux de guitares.

Résultat, Ant continuera ainsi dans cette voie (9 albums de la série sont sortis depuis) avec un certain bonheur.

A signaler, la superbe pochette signée Peter Cross et deux titres bonus chantés intéressants lors de la ré-édition CD.

Tracklist

(instrumental)

(instrumental)

(instrumental)

(instrumental)

(instrumental)


Now that you don’t know me,
Is it gone forever, past?
Now my rock has crumbled
In the stormy winter blast.
Now the world is darkening
As I watch the farewell train,
Though once she spoke within me –
Strange, may never see you again.

Now the wind is asking:
How a rock so firm can fall.
Then the breeze he murmurs:
She rose not to save death’s call.
Now the leaves are rustling,
Do I hear them speak a name
That waits round every corner –
Strange, may never see you again.

Little girl, lilting lilac,
Autumn Queen, by this quiet brook,
Once you lay, breathing softly –
Now I watch the ashes burn,
A stranger who may not return
Rose with the dawn,
Sailed on the morning tide.
Take this, shining acorn,
Treasure it, through joy and sorrow
When you’re old, tired and lonely,
Open it – a voice will sigh,
A memory that went drifting by
Upon the tide that swept you from my side.

Now the bells are calling,
I must tread the homeward track.
Leave the whispering ripples
For the next part I must act.
Though I gave the whole world,
She remembers not my name.
That star beneath the bright lights –
Strange may never see you again.

(instrumental)

(instrumental)


Seven long years have gone by,
Scattered on the wind,
Fortunes made and squandered,
Ardour’s beacon growing dim.

Seven long years have now past
Neither glimpse nor word
Of the jewel that vanished
Though the case lay undisturbed.

Seven long years have I spent
Trying to forget,
But no man can banish
Heaven he has sought and met.

Through the trials and the tears
Still I cannot learn,
Ever hopeless dreaming
Perhaps some day you will return.

Dear Friend,
When you are gone,
There’ll always be this song
To remind you of where you once belonged.
Though for you fly way, your face will bless the day.
Safe road through stormy weather, let me hear you say:

The sun will shine again.
New dawns will rise again.
And we’ll be together, till the end.

Oh baby, what am I supposed to do?
Oh baby, when times get rough,
The going’s hard,
I’ll still be here for you.

The sun will shine again.
New dawns will rise again.
And we’ll be together, till the end.

Infos générales

Sorti en avril 1979

Anthony Phillips : piano, pin piano, guitare classique, guitares 6 et 12 cordes, guitare electrique, harmonium, chant (7, 11, 12)
Harry Williamson : “graphics” (3)

Produit par Anthony Phillips (sauf 3 par Harry Williamson)


Mai 68 – A Winter’s Tale/One Eyed Hound
Juin 69 – Where The Sour Turns To Sweet/In hiding